FAQ - najczęściej zadawane pytania
-
Jestem osobą niepełnosprawną zarejestrowaną w Urzędzie Pracy jako osoba poszukująca pracy a nie jako osoba bezrobotna. Czy mogę wziąć udział w projekcie?
Tak, możesz. Osoba niepełnosprawna, która pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy, zasiłek stały, rentę socjalną, czy rentę rodzinną (w kwocie większej niż 50% minimalnego wynagrodzenia) nie może być zarejestrowana w PUP jako osoba bezrobotna (nie może otrzymać statusu osoby bezrobotnej). Osoba niepełnosprawna, mająca prawo do jakiegoś świadczenia może być jednak zarejestrowana jako poszukująca pracy i taki status akceptujemy jeśli osoba niepełnosprawna chce uczestniczyć w projekcie. -
Czy przy składaniu formularza rekrutacyjnego trzeba mieć gotowy biznesplan?
Nie. Na etapie rekrutacji prosimy o przedstawienie syntetycznej, wstępnej koncepcji biznesu. Sam biznesplan Uczestnicy/czki będą tworzyć po m.in szkoleniach z administracyjno- prawnych aspektów zakładania firmy pod okiem specjalistów/ek.
-
Czy o zakwalifikowaniu do projektu decyduje kolejność zgłoszeń?
Nie. Dokumenty należy złożyć w wyznaczonym terminie. O zakwalifikowaniu do projektu zadecyduje ocena formalna, a następnie merytoryczna.
-
Czy można zgłosić do projektu dwa pomysły na działalność gospodarczą, a zatem dwa formularze rekrutacyjne?
Nie. Dopuszczalne jest przedłożenie w ramach danej edycji tylko jednego pomysłu na rozpoczęcie działalności gospodarczej. -
Czy szkolenia są bezpłatne?
Udział w szkoleniach organizowanych w ramach "Działaniu 6.2 PO KL" dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej jest bezpłatny.
-
Czy każdy/a uczestnik/czka musi przejść obowiązkowo etap szkoleń i doradztwa?
Nie. Dopuszczalna jest sytuacja polegająca na zwolnieniu Uczestnika/czki projektu z obowiązku udziału we wsparciu doradczo - szkoleniowym przygotowującym do podjęcia działalności gospodarczej w przypadku, gdy osoba ta została objęta analogicznym wsparciem w ramach innego projektu oraz przedstawi stosowny certyfikat potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy i kwalifikacji zawodowych, zawierający w szczególności program i tematykę szkoleń i zajęć doradczych. Jeśli certyfikat zaakceptuje koordynator/ka projektu, może zwolnić z udziału w tym etapie w ramach projektu „Bez barier do własnej firmy". -
Czy wymagany jest wkład własny przy ubieganiu się o dotację?
Nie. Jednak w zależności od rodzaju działalności, jej rozpoczęcie oraz prowadzenie może się wiązać z koniecznością zaangażowania środków własnych uczestniczki. Niektóre biznesplany powinny uwzględniać wkład własny, ponieważ może się okazać, że sama dotacja nie wystarczy na przetrwanie na rynku danego przedsiębiorstwa.
-
Czy jeżeli nie spełniam kryteriów umożliwiających udział w projekcie „Bez barier do własnej firmy” mogę uczestniczyć w zajęciach odpłatnie?
Nie. Projekt „Bez barier do własnej firmy" oferuje Uczestnikom/czkom bezpłatny udział w szkoleniach i nie przewiduje możliwości odpłatnego udziału w szkoleniach dla osób, które nie spełniają kryteriów umożliwiających udział w projekcie.
-
Jak udowodnić, że utraciłam/em pracę z przyczyn nie leżących po stronie pracownika?
Wraz z Formularzem Rekrutacyjnym należy dostarczyć do nas ksero świadectwa pracy z podaną przyczyną zwolnienia, poświadczone za zgodność z oryginałem.
-
Czy cudzoziemcy mogą wziąć udział w projekcie?
Tak, cudzoziemcy mogą być uczestnikami projektu, ale muszą posiadać kartę stałego pobytu, oraz podpisać oświadczenie obligujące do prowadzenia działalność przez okres min. 12 m-cy na terenie województwa mazowieckiego.
-
Czy uczestnicy/czki, którzy założą firmę pomimo tego, że nie otrzymali dotacji, mogą korzystać w czasie całego projektu ze szkoleń i doradztwa specjalistycznego?
Uczestnicy/czki, którzy z własnej inicjatywy założą firmę w ramach projektu, ale nie otrzymają wsparcia finansowego, nie mogą korzystać z doradztwa specjalistycznego, gdyż szkolenia i doradztwo po zarejestrowaniu działalności gospodarczej stanowią część wsparcia pomostowego, które przewidziane jest dla osób, którym przyznano wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorczości.
-
Czy jako członek/członkini spółki mogę przystąpić do Projektu "Bez barier do własnej firmy"?
Bez względu na fakt i moment rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, ze wsparcia w ramach Działania są wykluczone te osoby fizyczne (pracujące oraz pozostające bez zatrudnienia), które w okresie 12 miesięcy przed przystąpieniem do projektu posiadały zarejestrowaną działalność gospodarczą, w tym również osoby będące wspólnikami lub komplementariuszami w spółkach jednoosobowych lub członkami spółdzielni, utworzonych na postawie prawa spółdzielczego, z wyłączeniem osób będących członkami spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych (banków spółdzielczych) oraz spółdzielni budownictwa mieszkaniowego, którzy nie osiągają przychodu z tytułu członkowstwa w spółdzielni. -
Błędy formalne w Formularzu Rekrutacyjnym - co dalej?
Kandydat/tka będzie miał/a możliwość jednorazowej korekty złożonego Formularza Rekrutacyjnego i/lub załączników po uprzednim przekazaniu informacji o takiej konieczności przez Organizatora i w wyznaczonym przez niego terminie (3 dni robocze).Do braków formalnych zaliczamy: brak parafki na Formularzu Rekrutacyjnym, brak podpisu w wyznaczonych miejscach, brak potwierdzenia za zgodność z oryginałem na kopiach dokumentów, nieścisłości w wypełnianiu pól Formularza Rekrutacyjnego dotyczących statusu Kandydata/tki. -
Po co rozmowa z doradcą zawodowym na etapie rekrutacji?
Celem tej rozmowy jest weryfikacja predyspozycji kandydata/ki do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej.
Na podstawie rozmowy, doradca stworzy raport podsumowujący predyspozycje kandydatów/tek. Doradca dokona wówczas kolejnej oceny, która może wynieść maksymalnie 30 punktów
-
Z czego składa się ostateczna suma punktów i miejsce na liście rankingowej?
Na podstawie sumy ocen (średniej arytmetyczna ocen obu Komisarzy plus ocena doradcy zawodowego = (1+2)/2+3) ustalenie przez Komisję Rekrutacyjną listy Uczestników/czek zakwalifikowanych do udziału w Projekcie, listy rezerwowej i listy osób niezakwalifikowanych. -
Jeśli nie zgadzam się z miejscem na liście rankingowej, czy mogę się odwołać?
Wszyscy niezakwalifikowani Kandydaci/tki mogą drogą mailową/pisemną zwrócić się do Biura Projektu z prośbą o udostępnienie swojej karty oceny, która zostanie im przekazana w ciągu 5 dni roboczych od wpłynięcia takiej prośby w formie potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii/skanów karty oceny formularza rekrutacyjnego.Od przeprowadzonej przez Komisję rekrutacyjną oceny (obejmującej m.in. ocenę formularzy rekrutacyjnych) nie przysługują osobie ubiegającej się o udział w projekcie żadne środki odwoławcze. -
Na co mogę przeznaczyć dotację?
Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych uznanych za niezbędne do prowadzenia działalności na zakup:
- środków trwałych,
- koszty prac remontowych i budowlanych,
- meble,
- koszty reklamy i promocji,
- założenia strony internetowej.
Nie mogą natomiast służyć pokryciu kosztów bieżącej działalności przedsiębiorstwa (np. kosztów czynszu, ubezpieczenia, comiesięczne opłaty, np. telefoniczne - WSPARCIE POMOSTOWE).
-
Na co przeznaczyć comiesięczne wsparcie pomostowe?
Wsparcie pomostowe w formie finansowej można przeznaczyć na pokrycie następujących kategorii wydatków:
a) koszty ZUS,
b) koszty administracyjne,
c) koszty eksploatacji pomieszczeń,
d) koszty opłat telekomunikacyjnych,
e) koszty usług pocztowych,
f) koszty usług kserograficznych,
g) koszty usług księgowych,
h) koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą,
i) koszty usług prawnych,
j) koszty drobnych materiałów biurowych,
k) koszty drobnych działań informacyjno-promocyjnych.
-
Czy dopuszczalna jest sytuacja polegająca na przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę cywilną w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej?
- Dopuszczalna jest sytuacja polegająca na przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę cywilną w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
- Przedmiot działalności spółki cywilnej utworzonej w wyniku przekształcenia jest zbieżny
z przedmiotem działalności osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które otrzymały wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorczości na podstawie zaakceptowanego biznesplanu oraz przewidzianej w nim struktury wydatków; - Przekształcenie w spółkę cywilną jest uzasadnione dążeniem do zwiększenia skali realizowanego przedsięwzięcia oraz oparte wiarygodnymi danymi na temat możliwości jego powodzenia (np. pozyskanie nowych rynków zbytu lub też odbiorców realizowanych usług);
- Zmiana formy prowadzonej działalności dokonana jest formie aneksu do umowy podpisanej z indywidualnym Uczestnikiem projektu, po uzyskaniu akceptacji beneficjenta oraz po zasięgnięciu opinii instytucji odpowiedzialnej za wybór wniosków o dofinansowanie projektu w ramach Działania 6.2 w danym regionie.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego nie ma możliwości dokonywania przekształceń w spółkę prawa handlowego w ramach projektów realizowanych w Działaniu 6.2, ponieważ charakter oraz skala działalność prowadzonej przez spółki prawa handlowego wykracza poza cele wskazane w Działaniu 6.2 PO KL. Ponadto, przekształcenie w spółkę prawa handlowego oznaczałoby ingerencję w początkowe założenia przedsięwzięcia, zaakceptowane na etapie podpisywania umowy z Uczestnikiem projektu (m.in. zmiana osobowości prawnej, zasad rozliczania
i reprezentowania spółki w kontaktach zewnętrznych, itp.). -
Czy podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie projektu są osoby zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą w ramach Działania 6.2 w formie spółki cywilnej, na podstawie Kodeksu Pra
Tak, Uczestnicy projektu planujący rozpoczęcie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej powinni zawrzeć stosowną informację na ten temat w biznesplanie, który stanowi podstawę do przyznania środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, zobowiązując się tym samym do podejmowania działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego.
-
Czy mogę zakupić auto zagranicą, aby obniżyć koszty a zyskać na roku produkcji i stanie technicznym?
Zgodnie z wytycznymi dla Beneficjentów ubiegających się o wsparcie w ramach Działania 6.2 koszt zakupu auta jest kosztem kwalifikowalnym.
Dokumenty dotyczące kosztów poniesionych w walutach obcych powinny być opisane na odwrocie z podaniem przeliczenia kwoty na PLN po średnim kursie obowiązującym w dniu sprzedaży określonym na fakturze.
Zasadność i racjonalność zakupu auta ocenią eksperci Komisji Oceny Wniosków o przyznanie jednorazowej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
-
Koszty leasingu w ramach dotacji
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Rozdział 4.7) do dofinansowania kwalifikuje się jedynie leasing operacyjny.
Pod pojęciem leasingu operacyjnego, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej, rozumie się taką umowę leasingu, w ramach której ryzyko oraz pożytki z tytułu posiadania przedmiotu leasingu nie są zasadniczo w całości przeniesione na Beneficjenta. Oznacza to, że umowa leasingu skutkuje czasowym przekazaniem w użytkowanie określonego dobra, przy czym czas ten może być krótszy niż okres gospodarczej używalności przedmiotu leasingu.
Jeśli chodzi o rozliczenie leasingu Uczestnika/czki w ramach dotacji to kosztem kwalifikowanym jest tylko kwota kapitału w racie leasingowej. Wszelkie dodatkowe koszty takie jak: marża, odsetki, podatki, ubezpieczenia to koszty niekwalifikowane, czyli nie można ich pokryć z dotacji.
Za okres kwalifikowalności wydatków na współfinansowanie rat leasingowych można uznać jedynie okres realizacji projektu wskazany w umowie o dofinansowanie.
Natomiast dowodem faktycznie poniesionego wydatku, który podlega refundacji jest dokument potwierdzający opłacenie raty leasingowej.
-
Czy zwrócony VAT muszę wykorzystać na "cele firmowe"?
Uczestnik/czka ubiegający/a się o środki na rozwój przedsiębiorczości powinien/a na etapie konstruowania biznesplanu określić, czy zamierza zarejestrować się jako płatnik VAT, a następnie w momencie podpisania umowy o przekazanie dotacji na rozwój przedsiębiorczości zobowiązać się do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanej ze zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzona działalnością.
-
Czy mogę dokonywać przesunięć w kosztach zakupów w ramach kosztorysu z biznesplanu? (kupując coś taniej przez co mogę sobie kompensować wyższą cenę czegoś innego)?
Uczestnik/czka Projektu może wystąpić do Organizatora z pisemnym wnioskiem o zmianę biznesplanu w szczególności w zakresie zestawienia towarów lub usług przewidywanych do zakupienia, ich parametrów technicznych lub jakościowych oraz wartości jednostkowych. Organizator w ciągu 15 dni od otrzymania wniosku Uczestnika/czki projektu informuje go pisemnie o decyzji dotyczącej zawierania lub odrzucenia wnioskowanych zmian.
Zmiany dotyczące przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków ujętych w zaakceptowanym przez Beneficjenta harmonogramie rzeczowo-finansowym, dopuszczalne są do wysokości nieprzekraczającej 5 % zakładanej wartości wydatku. Takie zmiany nie wymagają sporządzania aneksu do niniejszej Umowy, a jedynie poinformowania Organizatora w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zmian. Zmiany powyżej 5 % wymagają aneksowania umowy dotacyjnej.
-
Czy w biznesplanie trzeba bardzo dokładnie wyliczyć koszt reklamy i szczegółowo opisać, że np. 500 zł na google addwors, 200 na wizytówki itp.?
Najlepiej określić ogólną kwotę, jaką chcemy przeznaczyć na reklamę-promocję, np. 1000 zł i w ramach tego wymienić już bez podawania konkretnych kwot, co chcemy zakupić np. wizytówki, ulotki, baner, strona itp.
-
Jaki jest termin wydatkowania i rozliczenia pomostowego?
Wsparcie pomostowe jest przyznawane na 6 miesięcy. Rozliczenia są miesięczne. Wydatkowanie środków ze wsparcia pomostowego powinno nastąpić w terminie do 5-ciu dni roboczych po upływie miesiąca, za który następuje rozliczenie. Data sprzedaży, płatności i data wystawienia faktury nie mogą być wcześniejsze niż data rozpoczęcia działalności gospodarczej i późniejsze niż data zakończenia wydatkowania środków wskazana w Umowie.
-
Czy w harmonogramie rzeczowo-finansowym należy odnieść się do całkowitej wartości inwestycji?
W harmonogramie rzeczowo finansowym w jego pierwszej części należy ująć tylko te wydatki (działania), które mają być finansowane z jednorazowej dotacji na rozwój przedsiębiorczości, natomiast w drugiej części wydatki planowane w ramach własnych środków.
-
Czy można z pozyskanej dotacji kupić coś, czego nie było w biznesplanie?
Nie, tylko to co jest w harmonogramie. Można jednak złożyć wniosek dotyczący możliwości zakupu innego sprzętu do Organizatora.
-
Czy wolno mi kupić meble używane do mojej firmy?
Nie ma przeszkód w kupowaniu mebli używanych, pod warunkiem, że nie były wcześniej zakupione z funduszy unijnych oraz nie istnieje konflikt interesów pomiędzy stronami transakcji - np. kupowanie od rodziny.
Warto również zwrócić uwagę na cel główny zakupów w projekcie, czyli osiągnięcie trwałej przewagi konkurencyjnej - dobrze byłoby, aby fakt, że meble są używane, nie wpływał negatywnie na konkurencyjność firmy - jeśli meble mają rok czy dwa to ok, ale jeśli to mają np. lat 5 to pytanie, na ile tak wyposażona sala będzie atrakcyjnym miejscem do którego chętnie przyjdą klienci.
-
Ile będzie wynosiło podstawowe wsparcie pomostowe?
Podstawowe wsparcie pomostowe będzie wynosiło 1126,00 zł brutto. Przedłużone wsparcie pomosotowe będzie wynosiło 900,00 zł.
-
Czy w ramach wsparcia pomostowego można rozliczyć koszt ubezpieczenia samochodu (OC i AC) zarejestrowanego na moją firmę?
Jeśli samochód jest zarejestrowany na firmę, wówczas ubezpieczenie można rozliczyćw wysokości 1/12 w każdym miesiącu.
-
Czy urządzenia biurowe np. drukarka można rozliczyć w ramach podstawowego wsparcia pomostowego?
Drukarka jest środkiem trwałym i można ją rozliczyć jedynie w ramach dotacji.
-
Czy mogę rozliczyć w ramach wsparcia pomostowego fakturę, która jest wystawiona na mnie jako na osobę fizyczną, a nie na firmę?
Aby rozliczyć koszty, faktury muszą być wystawione na firmę. W tym przypadku musi Pani przenieść telefon na firmę i zmienić umowę, ewentualnie podpisać umowę na nowy numer telefonu.
-
Pytanie dotyczące określania terminów (np. zakupów pkt. 4.3 biznesplanu). Czy konieczne jest podanie dokładnej daty czy wystarczy sformułowanie "miesiąc po otrzymaniu dotacji" czy "w ciągu 6 tygodni
W tym punkcie jak i w harmonogramie finansowo - rzeczowym najlepiej jest wpisać po prostu miesiąc - czyli np. sierpień, wrzesień, październik 2012 r. Dotrzymanie konkretnych dat może być bardzo trudne...
-
Czy jeżeli chodzi o zakup używanego sprzętu muzycznego, czy muszę gdzieś zaznaczyć, że jest używany?
Czy sprzęt muzyczny będzie jako środek trwały w Pani przypadku? Jeśli tak, to w przypadku zakupu proszę o wypełnienie dwóch oświadczeń: nabywcy: uczestnika/czki i Zbywcy (osoby/firmy sprzedającej), jeśli nie to nie ma potrzeby zaznaczania w biznesplanie informacji, że jest to sprzęt używany. Oświadczenia są zamieszczone na stronie projektu w dziale pliki do pobrania.
-
Czy ze środków dotacji mogę rozliczyć koszt transportu zakupów dokonywanych w ramach dotacji?
Nie. Koszty transportu mogą zostać rozliczone w ramach podstawowego wsprcia pomostowego.
-
W regulaminie czytam, że wersja papierowa powinna być "trwale zszyta zszywką biurową". Mój biznes plan ma 60 stron plus referencje i oczywiście wymagane załączniki. Jakiego rodzaju "zszycie" Państwo p
Proszę nie bindować dokumentów. Najchętniej proszę je włożyć przedziurkowane do zwykłego skoroszytu.
-
W jakim pliku zapisać dokumenty na płycie, czy może być PDF, czy powinna być wersja edytowalna?
Wniosek i biznesplan proszę zapisać w PDF (choć to nie jest konieczność, może być też WORD). Wersja PDF jednak gwarantuje między innymi to, że przy drukowaniu nic się nie przesunie. Ważne by harmonogram finansowo-rzeczowy był w wersji Excel!
-
Czy składanym dokumentom powinnam nadać jakieś numery?
Nie trzeba numerować dokumentów, jeśli ktoś to zrobił nie będzie to błędem.
-
Z jakich środków finansujemy opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym?
W Urzędzie Patentowym są dwie opłaty - za wniosek i za ochronę. Opłata za złożenie wniosku może zostać sfinansowana z dotacji. Ale za ochronę tylko w ramach wsparcia pomostowego, bo okres rozpatrywania wniosku jest na tyle długi, że nie ma szans zmieścić tego w ramach 2-miesięcznego projektu.
Wniosek kosztuje 550 zł (zgłoszenie tradycyjne do trzech klas).
A ochrona 10-letnia - 400 zł za każdą tzw. klasę (czasem wystarczy 1 klasa ale czasem trzeba więcej, ale o tym decyduje Przedsiębiorca/Przedsiębiorczyni).
Do tego dochodzi 90 zł za publikację w dzienniku urzędowym i to też można zapłacić dopiero po rozpatrzeniu wniosku - więc w ramach wsparcia pomostowego.
-
Do biznes planu chcę dołączyć przykład moich produktów, działań na zdjęciach, gdzie w biznes planie mam napisać, że taki załącznik dołączyłam?
Proszę to wpisać w miejscu gdzie jest opis projektu - że dołącza Pani przykłady. Jeśli zdjęcia można wkleić w treść biznesplanu (nie zajmą dużo miejsca, biznesplan będzie nadal czytelny) to też tak można zrobić.
-
W Regulaminie II Etapu projektu w § 2, ustęp 2 jest mowa o poświadczeniu wersji papierowej i elektronicznej dokumentów. W jaki sposób mogę to zrobić?
Prosimy o własnoręczne poświadczenie iż dokumenty zapisane na CD to są dokładnie te same dokumenty co wydrukowane i podpisane, złożone do Biura w ramach naboru.
Można sformułować to następująco:
Poświadczam za zgodność wersji papierowej z elektroniczną dokumentów złożonych w ramach naboru wniosków o przyznanie jednorazowej dotacji na rozwój przedsiębiorczości w ramach projektu „Bez barier do własnej firmy" w dniu .....:
1. Wniosek o przyznanie jednorazowej dotacji
2. Biznesplan
3. Harmonogram rzeczowo-finansowy
Data, własnoręczny podpis Uczestnika/czki .......................